شنود مکالمات تلفن همراه

ضعیفمتوسطخوبعالیمحشر

آیا امکان شنود مکالمات با تلفن همراه وجود دارد؟ پاسخ در یک کلام »آری« است! اما جواب نیاز به توضیحاتی دارد.

شنود مکالمات تلفن همراه
شنود مکالمات تلفن همراه

سیستم‌های تلفن همراه برای برقراری ارتباطات خود از محدوده‌ای از طیف الکترومغناتیس استفاده می‌کنند که در بخش امواج مایکروویو قرار می‌گیرد.
در کشور ما که از استاندارد ‌۹۰۰ GSM‌ و ‌۱۸۰۰ GSM‌ در سیستم‌های موبایل استفاده می‌شود، محدوده ۸۹۰ تا ۹۱۵ (یا ۱۷۱۰ تا ۱۷۸۵) مگا‌هرتز برای ارسال اطلاعات از گوشی به آنتن و محدوده ۹۲۵ تا ۹۶۰ (یا ۱۸۰۵ تا ۱۸۸۰) مگاهرتزی برای دریافت اطلاعات در گوشی اختصاص یافته است که البته برخی از کشورها بسته به شرایط اندکی آن را تغییر می‌دهند. اما این محدوده فرکانسی خود به ده‌ها و گاه صدها محدوده فرکانسی کوچک‌تر تقسیم می‌شود و در هر تماس تلفنی چه برای شماره گیرنده و چه پاسخ دهنده، دو محدوده فرکانس رفت و برگشت، به صورت تصادفی تخصیص می‌یابد.
با این حساب امکان شنود تصادفی مکالمات بسیار است و تنها باید دستگاه یا حتی نرم‌افزاری ساده برگوشی داشت که روی یک محدوده خاص تمرکز کند و آن امواج را به فرکانس قابل شنیدن برای ما تبدیل کند. ‌ ‌
البته خوشبختانه چنین شنودی چندان اثربخش نیست، زیرا شنودگر ممکن است تنها یکی از جریان‌های ارسالی را داشته باشد و حتی شاید به درستی نداند مکالمه چه کسی را می‌شنود. اما شنود مکالمات یک شماره خاص برای افراد عادی کاری دشوار است ولی برای شرکت‌های مخابراتی، چه برپاکنندگان خارجی سیستم موبایل در یک کشور و چه خود شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، کاری چندان دشوار نیست.
از این رو کاربران با اطلاعات محرمانه، به ویژه مسوولان کشوری باید به این امر توجهی خاص داشته باشند.
البته برخی روش‌های رمزنگاری نیز برای محافظت از مکالمات عرضه می‌شوند که می‌توانند تا حدودی امنیت گفتگوهای موبایلی را افزایش دهند.