آنتی‌ویروسی که جاسوس از آب درآمد

ضعیفمتوسطخوبعالیمحشر
یکی از قدیمی‌ترین ضرب‌المثل‌های دنیای فناوری می‌گوید: «محصولی که تصور می‌کنید رایگان است؛ در حقیقت رایگان نیست.»این روزها بهترین نمونه برای این ضرب‌المثل را می‌توان نرم‌افزار رایگان آواست (Avast) و شرکت زیرمجموعه آن AVG دانست که جزو محبوب‌ترین آنتی‌ویروس‌های جهان هستند ولضد حریم خصوصیی گزارش‌های اخیر درباره آن‌ها نشان می‌دهد ضد حریم خصوصی شرکت‌های بزرگ بوده و تاریخچه وب‌گردی شما را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشند.

این گزارش حاصل همکاری مشترک دو نشریه PCMag و Motherboard است و به طور کامل تشریح می‌کند چگونه اطلاعات کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود؛ آن‌هم به طور ناشناس که قابل ردگیری نباشند ولی شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل می‌توانند از این اطلاعات رمزگشایی کرده و چیزهای زیادی درباره کاربران به دست بیاورند.

آنتی‌ویروس آواست از طرق مختلفی داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند که یک نمونه آن هنگامی است که کاربر روی گزینه «down to the second» کلیک می‌کند. در این لحظه، سیستم ردگیری کاربر آواست به کار می‌افتد تا بیشتر نسبت به عملکرد کاربر حساس باشد.

اطلاعات به طور مستقیم از آواست برای شرکت‌های خریدار اطلاعات کاربران ارسال نمی‌شوند. آواست یک شرکت زیرمجموعه به نام Jumpshot دارد که وظیفه بازیابی اطلاعات جمع‌آوری شده قبلی کاربران و همین‌طور اطلاعات شرکت‌هایی مانند گوگل را بازاریابی می‌کند. یک نمونه از اطلاعاتی که توسط آواست جمع‌آوری می‌شود را در زیر می‌بینید:

Device ID: abc123x Date: 2019/12/01 Hour Minute Second: 12:03:05 Domain: Amazon.com Product: Apple iPad Pro 10.5 – ۲۰۱۷ Model – ۲۵۶GB, Rose Gold Behavior: Add to Cart

بیشتر بخوانید
چاپ سه‌بعدی تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی

شاید این اطلاعات و اعداد برای شما معنی خاصی نداشته باشند ولی کافی است به دست شرکت آمازون برسند تا بداند دقیقا چه کاربری در آن ساعت و تاریخ وارد سایت شده است.

محافظی که خودش جاسوس است!

طبق گزارش پی‌سی‌مگزین و دیگر گزارش‌های منتشر شده، افزونه کروم آواست مدت زیادی نیست که عملیات ردیابی وب‌گردی کاربران را انجام می‌دهد ولی نرم‌افزار دسکتاپ آواست این‌طور نیست و مدت‌ها است مشغول فروش اطلاعات کاربرانش است.

شروع تحقیقات درباره نقض حریم خصوصی کاربران توسط آواست از گزارش مشابهی در سال گذشته توسط Wladimir Palant شروع شده که نرم‌افزار Adblock Plus را یک فروشنده و بازاریاب اطلاعات معرفی کرد و بعد از آواست و AVG هم نام برد.

هنگامی این نقض حریم خصوصی اهمیت بیشتری یافته و مایه تاسف فراوان می‌شود که بدانیم درباره یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس و محافظ سیستم و کاربر صحبت می‌کنیم. قاعدتا مردم نرم‌افزار آواست را برای محافظت از خودشان نصب می‌کنند ولی در پشت‌صحنه عملکردی عکس جریان دارد.

شاید آواست در مراحل نصب به کاربران گفته باشد اطلاعات جمع‌آوری شده از آن‌ها، چون داده‌هایی کلی هستند و روی تک تک کاربران تمرکز ندارند، کاربرد سوئی ندارند، ولی شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری خوب می‌دانند چگونه از این اطلاعات به ظاهر ناشناس استفاده کنند.

شرکت‌های بازاریابی اینترنتی از این دست اطلاعات به کلیک‌های شما می‌رسند و تجزیه و تحلیل‌هایی که می‌خواهند را به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید
فعلا با پيامك پول پرداخت نكنيد

منبع

به نقل از سایت یک پزشک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *