بزرگ‌ترین مراکز داده جهان برای کیست؟

ضعیفمتوسطخوبعالیمحشر

data-center__www.pakbaz.irرشد سریع اینترنت و اشتهای سیری‌ناپذیر آن برای ارتباطات و فضای ذخیره‌سازی داده‌ها، سطح جدیدی از مراکزداده را ایجاد کرده است که می‌توانند همپای اینترنت توسعه یابند.
بزرگ‌ترین مرکز داده جهان برای کیست؟
جهت مقایسه، عوامل متعددی را می‌توان در نظر گرفت. در این بررسی مرکزداده‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که کل مجموعه در یک ساختمان واقع شده باشد. مراکز داده مورد بحث ما دارای وسعتی بین ۳۷ هزار متر مربع تا ۱۰۲ هزار متر مربع هستند.

The Supernap با وسعت ۳۷۸۰۰ متر مربع در لاس وگاس
data-center1__www.pakbaz.irقبل از زمانی که Switch Communications مرکز داده SuperNAP با وسعت ۳۷۸۰۰ متر و ظرفیت ۷۰۰۰ رک افتتاح کند، دیگران مراکز داده با وسعت و ظرفیت‌هایی به مراتب بالاتر ساخته بودند. در کنار وسعت SuperNAP که آن را در رده دهم قرار می‌دهد ظرفیت برق ۱۵۰۰۰ وات به ازای هر مترمربع آن توجه همه را به خود جلب کرد. این مرکز داده ظرفیت برقی ۲۵۰ مگاوات دارد (یک‌هشتم نیروگاه اتمی بوشهر). سامانه سرمایشی این مرکزداده که WDMD نام دارد به طور کاملا خودکار از میان چهار وضعیت سرمایشی بر اساس شرایط محیطی موثرترین گزینه را انتخاب می‌کند. این مرکزداده امکان ارائه سرویس در سطح Tier 4 را دارد.

مراکز داده کوئینسی و سن آنتونیوی مایکروسافت با وسعت ۴۳۷۰۰ مترمربع
data-center2__www.pakbaz.irسالیان متمادی بزرگ‌ترین شرکت رایانه‌ای جهان از مراکزداده دیگران خدمات می‌گرفت تا این که با بالا گرفتن رقابت در عرصه اینترنت ـ خصوصا با رقیب اصلی خود یعنی گوگل ـ مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ اولین مرکز داده خود را در شهر کوئینسی و در نزدیکی واشنگتن ایجاد کرد. ایجاد این مجموعه ۵۵۰ میلیون دلار هزینه داشت. مجموعه سدهایی روی رودخانه کلمبیا در نزدیکی مرکزداده وجود دارد و انرژی مورد نیاز این مرکزداده از نیروگاه برق آبی تامین می‌شود. در سال ۲۰۰۸ مایکروسافت مرکزداده سن آنتونیو را راه‌اندازی کرد. این مرکز داده با بهره‌گیری از یک سیستم بازیافت آب، ماهانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر آب مصرفی خود را بازیافت می‌کند.

CH1 متعلق به DFT در حوالی شیکاگو با وسعت بیش از ۴۵۰۰۰ مترمربع
data-center3__www.pakbaz.irDFT یک سرمایه‌گذار و فعال در املاک و مستغلات با تخصص خاص در حوزه مراکزداده است. CH1 بزرگ‌ترین مرکزداده این شرکت است. شرکتی که پروژه‌های بزرگ و متعددی در ویرجینا انجام داده است، بزرگ‌ترین مرکز داده خود را در شیکاگو ایجاد می کند. بعد شروع آرام به دلیل رکود اقتصادی، اجاره فضا در این مرکز داده از سال ۲۰۰۹ شدت گرفت. Rackspace و ServerCentral دو مستاجر اصلی این مرکزداده هستند. از نکات قابل توجه این مرکزداده سیستم برق اضطراری آن شامل ۳۲ ژنراتور ۲ مگاواتی با ذخیره سوختی در حدود ۸۰۰ هزار لیتر است. ۳۲ دستگاه UPS با فناوری rotary در این مرکزداده نصب شده است.

محصولات بخش فروشگاه

مرکزداده Phoenix One در فینیکس آریزونا با وسعت حدود ۵۰ هزار مترمربع
data-center4__www.pakbaz.iri/o Data Centers از این مجموعه ۵۰ هزار متری به عنوان مرکز داده و شعبه اصلی خود استفاده می‌کند، اما این همه ماجرا نیست. این مجموعه فقط به خاطر وسعت خود متمایز نشده است. در طراحی این مجموعه نوآوری‌هایی صورت گرفته است. روی بام این مجموعه با استفاده از مجموعه‌ای از صفحات خورشیدی انرژی معادل۵‌/‌۴ مگاوات برق تولید می‌شود. همچنین با ذخیره‌سازی انرژی خورشید توسط سیستم خاصی در طی روز، انرژی لازم جهت فعالیت چیلرهاـ سیستم‌های سرمایشی ـ در شب که به ظرفیت کمتری نیاز دارند فراهم می‌شود. به طور کلی در این مرکز داده سعی شده است، انرژی بهینه مصرف شود. سیستم روشنایی مبتنی بر LED، سیستم کنترل رطوبت هوای التراسونیک، فن‌ها و چیلرهای کم‌مصرف نقش مهمی در کاهش مصرف انژری داشته‌اند. جالب است بدانید کفپوش‌های اطراف مرکزداده از تایرهای بازیافتی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید
قاب عکس های سه بعدی کاسیو

مرکزداده ۵۱ هزار متری مایکروسافت در دوبلین
data-center5__www.pakbaz.irمرکزداده مایکروسافت در دوبلین نقطه عطفی در طراحی مراکز داده است.
این مجموعه جدید قسمت عمده‌ای از عملیات مربوط به Cloud Computing مایکروسافت را درحالی انجام می‌دهد که انرژی و آب بسیار کمتری از مراکزداده مشابه و در این مقیاس‌ها مصرف می‌کند. میانگین شاخص اثربخشی استفاده از انرژی در این صنعت عدد ۲ و در سایر مراکزداده مایکروسافت ۶‌/‌۱ است. در حالی که این شاخص در مرکزداده دوبلین ۲۵‌/‌۱ می باشد. استفاده از سیستم Free Cooling ـ سرمایش رایگان ـ در این مجموعه باعث شده است در هزینه‌های مربوط به انرژی به نحوه چشمگیری صرفه‌جویی شود. با افزایش بهای برق فناوری Free Cooling مورد توجه مراکزداده قرار گرفته است. دمای کمتر از ۲۷ درجه در عمده مراکزداده دمای مطلوبی است. در فصول سرد سال در بعضی نقاط می‌توان از هوای بیرون جهت تامین سرمایش استفاده کرد.
مایکروسافت با انتخاب دوبلین که درطول سال دمای هوای آن بین ۵ـ تا ۲۷ درجه در نوسان است عملا سرمای مورد نیاز مرکزداده را به رایگان تامین می‌کند.

مرکزداده مایکروسافت در شیکاگو با ۶۵هزار متر مربع مساحت ( مرکزداده کانتینری)‌
data-center6__www.pakbaz.irمرکزداده عظیم مایکروسافت در ایلینویز با استفاده از کانتینرهای ۴۰ فوتی طراحی شده است. طراحان انتظار داشته‌اند با این روش در هزینه‌ها و مصرف انرژی به دستاوردهای قابل توجهی برسند.
از نظر طراحی این مرکزداده ۲ قسمت دارد که توسط راه پله‌ای از هم جدا شده است. طبقه زیرین که نمایانگر مراکزداده آینده است و طبقه دوم که مانند سایر مراکز داده در ساخت آن از کف کاذب استفاده شده است. طبقه پایین در واقع فضای بسیار بزرگی است که بسیار به پارکینگ یا انبار شباهت دارد و ارتفاع آن به حدی است که ۲ کانتینر ۴۰ فوتی براحتی روی هم در زیر سقف قرار می‌گیرند. در هر کانتینر ۲۰۰۰ دستگاه سرور قابل نصب است. در فاز اول این مرکزداده ۵۶ کانتینر و در نهایت ۱۱۲ کانتینر در طبقه زیرین مستقر خواهد شد. به عبارت دیگر طبقه همکف این مرکزداده ۲۲۴ هزار دستگاه سرور را در خود جای می‌دهد. این مرکزداده خانه سرویس «Live» مایکروسافت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *