نقشه لحظه‌ای از گسترش ویروس کرونا در جهان

ضعیفمتوسطخوبعالیمحشر
محققان ایالات متحده نقشه‌ای بی‌درنگ از وضعیت گسترش ویروس کرونا (Coronavirus) را تهیه کردند که تا کنون صدها نفر را در کشور چین بیمار کرده و تا کنون حداقل ۲۶ نفر فوت کردند.ویروس کرونا، جدیدترین ویروس واگیردار در جهان است که این روزها در صدر اخبار دنیا قرار گرفته و باعث ایجاد نگرانی‌های جهانی شده است.

هر لحظه می‌توانید با مراجعه به این سایت، آخرین اخبار و وضعیت بیماران یا مناطق تحت تاثیر را مشاهده کنید. ۲۴ ژانویه تا ساعت ۱۲ ظهر بیش از ۸۸۱ نفر به این ویروس مبتلا شده و تعداد افراد فوت شده ۲۶ نفر گزارش شده است.

البته، تمام بیماران ویروس کرونا در کشور چین نیستند و از این تعداد ۸۶۸ نفر چینی و بقیه در کشورهای دیگری مانند تایلند، هنگ‌کنگ، ژاپن، مسکو، سنگاپور، امریکا و کره جنوبی شناسایی شدند.

سایت نقشه گسترس ویروس کرونا توسط محققان مرکز سیستم‌های مهندسی و علوم دانشگاه جان هاپکینز طراحی شده است و به عنوان یک منبع آنلاین قابل اعتماد و سریع برای نهادها و سازمان‌ها است ولی در دسترس مردم عادی نیز قرار گرفته است.

لورن گاردنر، استادیار دانشگاه جان هاپکینز که هدایت تیم توسعه سایت نقشه ویروس کرونا را برعهده داشته است؛ می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم مردم باید درکی از وضعیت فعلی داشته باشند و این برایشان حائز اهمیت است.»

بیشتر بخوانید
کسب درآمد از فروش فایل

برای تهیه این نقشه، استاد کاردنر و همکارانش تمام منابع محلی چینی از جمله دوربین‌های مداربسته، اخبار مردمی و گزارش‌های رسمی منتشر شده را ویرایش و بازبینی کردند. با ورود گزارش‌های جدید، این نقشه به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

هنوز سازمان بهداشت جهانی اطلاعات زیادی درباره این بیماری جمع‌آوری و منتشر نکرده است. به همین دلیل، گرفتن اطلاعات معتبر و موثق درباره کروناویروس بسیار مشکل است.

شبیه آنفلونزا

بیشترین مرکز شیوع این بیماری در شهری به نام ووهان (Wuhan) با جمعیت ۱۱ میلیون نفر شناسایی شده است. گفته می‌شود این ویروس از بازار خوراک دریایی به انسان‌ها منتقل شده است. کشور چین این شهر را به طور کامل قرنطینه کرده و در حال ساخت بیمارستانی مخصوص معالجه و نگهداری از بیماران کرونا است.

ویروس کرونا که از نظر علمی به نام ۲۰۱۹-nCoV شناخته می‌شود؛ از جنس ویروس‌های واگیردار عفونی دستگاه‌های گوارشی و تنفسی با منشا حیواناتی نظیر خوک‌ها، سگ‌ها، خفاش‌ها، گربه‌ها و دیگر طیور است.

افرادی که به کروناویروس مبتلا شده باشند؛ علائم تنگی تنفسی، تندنفسی، گلودرد و آبریزش بینی دارند. به همین دلیل، بسیاری از مردم تصور می‌کنند کروناویروس همان سرماخوردگی و ذات‌الریه است و در ابتدا به او محل نگذاشته و جدی نمی‌گیرند.

افراد مبتلا به این ویروس، وقتی عطسه و سرفه می‌کنند؛ ویروس را از طریق قطرات آب در هوا پخش کرده و باعث انتقال آن به دیگران می‌شوند. ویروس می‌تواند از طریق بینی، دهان و حتی چشم افراد بیمار به دیگران منتقل شود.

بیشتر بخوانید
جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر توسط usb درایو

دولت چین اقدامات بسیار جدی برای جلوگیری از شیوه بیشتر این ویروس تدارک دیده است. سم‌پاشی گسترده در شهرها، متوقف کردن تمامی پروازها، قطارها، حمل‌ونقل عمومی و سفرها به شهرهای در معرض خطر یا لغو کردن برنامه‌ها و مراسمات عمومی از جمله فعالیت‌های دولت چینی برای مبارزه با ویروس کرونا است.

منبع
منبع: یک پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *