پرسش و پاسخ (22)

ضعیفمتوسطخوبعالیمحشر (نظرت چیه؟)

علی‌اکبر حساس از تهران ـ من روی درایو سی، ویندوز اکس‌پی ریختم و بعد درایو سی را فرمت کردم و ویندوز۷ ریختم ولی هنگام بوت ویندوز۷ آثار ویندوز قبلی باقی مانده و پیش از بوت باید انتخاب کنیم که وارد کدام ویندوز شویم و هر قدر درایو سی را فرمت می‌کنم، این گزینه پاک نمی‌شود. چطور می‌توانم این گزینه را حذف کنم تا به‌صورت خودکار وارد ویندوز۷ شوم؟
روی My Computer کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در لبه Advanced در Startup & Recovery گزینه Settings را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود گزینه Edit را انتخاب کنید. با این کار فایل Boot.ini که در ویندوز شما وظیفه انتخاب سیستم‌عامل هنگام بالا آمدن ویندوز را دارد باز می‌شود و می‌توانید این فایل را اصلاح کنید.
چنانچه دو خط مانند خط زیر می‌بینید که یکی متعلق به ویندوز اکس‌پی و دیگری مربوط به ویندوز ۷ است، خط مربوط به ویندوز اکس‌پی را حذف کرده و فایل مورد نظر را ذخیره کنید.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=”Microsoft Windows XP Professional” /noexecute=optin /fastdetect
از این پس هنگام بالا آمدن ویندوز تنها ویندوزی که در فایل بالا باقی مانده باشد انتخاب خواهد شد و سیستم‌عامل اصلی خواهد بود.

معصومه جعفری از قم ـ چرا وقتی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگری برنامه ورد و همچنین سایتی را که طراحی کرده‌ایم، انتقال می‌دهیم تنظیمات صفحه‌بندی به‌‌هم می‌ریزد و راه‌حل آن چیست؟
چگونه می‌شود اجرای پیش‌فرض یک برنامه را تغییر داد؟ مثلا وقتی روی یک برنامه دبل کلیک می‌کنیم تعیین کنیم با ورد باز شود؟
سی‌دی از نوع دی‌وی‌دی را به اشتباه بسته‌ام. آیا راهی برای بازکردن و ذخیره کردن دوباره اطلاعات وجود دارد؟
گاهی قابلیت هیدن فولدر غیرفعال می‌شود. دلیل آن چیست و آیا راهی برای فعال کردن این قابلیت وجود دارد یا نه؟

این به‌هم ریختگی می‌تواند به‌دلایلی مانند یکی‌نبودن نسخه‌های مبدا و مقصد یا موجود نبودن فونت‌های استفاده شده در فایل در سیستم دیگری پیدا شود.
برای نمونه فایل ورد نسخه ۲۰۰۳ ممکن است در ورد نسخه ۲۰۰۷ همان صفحه‌بندی را نداشته باشد، بنابراین با استفاده از نسخه‌های یکسان برنامه در سیستم‌های مختلف و همین‌طور نصب فونت‌های مشترک در هر دو سیستم می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.
لازم به ذکر است در برخی موارد وجود برخی ویروس‌ها در سیستم مبدا باعث بروز چنین مشکلی می‌شود، بنابراین بهتر است سیستم‌ها (به‌ویژه سیستم مبدا) را با آنتی‌ویروس به‌روز و قوی اسکن کنید. نحوه انتقال فایل نیز اهمیت دارد. گاهی با Copy و Paste نیز چنین مشکلی ظاهر می‌شود اما با Open یا Import ممکن است فایل به‌صورت اصلی باز شود.
برای تغییر برنامه پیش‌فرض اجراکننده یک فایل، روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره بازشده، جلوی عبارت Opens with گزینه Change را انتخاب کنید. فهرستی از برنامه‌های نصب شده ظاهر می‌شود که با انتخاب هر کدام از آنها و تایید آن، از این پس آن گونه فایل‌ها با نرم‌افزاری که انتخاب کرده‌اید اجرا خواهند شد. آیکون نمایش آن در ویندوز نیز تغییر خواهد کرد. چنانچه برنامه مورد نظر خود را در فهرست برنامه‌ها نمی‌بینید دکمه Browse را زده و برنامه موردنظر خود را بیابید و انتخاب کنید.
در پاسخ به سوال سوم باید گفت معمولا چنین امکانی وجود ندارد و چنانچه Session دی‌وی‌دی را بسته باشید و آن دی‌وی‌دی Rewritable نباشد، دیگر امکان رایت روی آن نیست. هرچند با وجود برخی ملاحظات در نسخه‌های بالاتر Nero چنین امکانی به‌صورت بسیار محدود وجود دارد.
در پاسخ به سوال چهارم نیز چنانچه منظور شما استفاده از کلیک راست و انتخاب گزینه Properties و سپس زدن تیک Hidden است، باید مشخص کنید کدام پوشه‌ها چنین حالتی دارند. پوشه‌های سیستمی ویندوز چنین امکانی ندارند زیرا نوع پوشه‌ها سیستمی است که به‌طور پیش‌فرض در پنجره‌ها نمایش داده نمی‌شوند و بنابراین نیازی به Hidden کردن آنها نیست. اما چنانچه منظور شما امکان فعال کردن نمایش Show\Hidden در Folder Options است، در پست های قبلی سایت پاکباز دات آی آر بارها به این مطلب پرداخته شده و دلیل آن ویروسی بودن سیستم است. بنابراین توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر سیستم خود را با یک آنتی‌ویروس قوی و به‌روز اسکن کنید.

بیشتر بخوانید
جدایی سونی از اریکسون

علی سمنگان از شهرری – آیا ویروس می‌تواند باعث خرابی هارد شود؟ اصولا چه عواملی باعث خرابی هارد می‌شوند؟
بله. ویروس‌های مختلفی باعث خرابی سخت‌افزاری هارد می‌شوند. با وجود آن‌که بحث در این مورد بسیار گسترده است، ولی می‌توان به سه مورد از مهم‌ترین این عوامل به اختصار اشاره کرد:
عامل اول عمر مفید یک دستگاه الکتریکی است. باید دانست که تمام وسایل الکتریکی عمر مفیدی دارند که پس از آن مدت ممکن است دچار مشکل شوند و دیگر قابل تعمیر نباشند. عامل بعدی، نوسانات برق است. نوسانات برق تاثیر بسیار مخربی بر روی هارد می‌گذارد و بهتر است از محافظ برق برای کامپیوتر استفاده شود زیرا این عامل می‌تواند به مدارات داخلی هارد به شدت آسیب برساند.
عامل سوم هم ویروس است. ویروس ها هم می‌توانند علاوه بر اختلال در بخش نرم‌افزاری سیستم، به هارد دستگاه نیز آسیب‌های فراوان برسانند. با توجه به تنوع ویروس‌ها و انواع جدیدی که به‌طور مداوم در حال انتشار هستند، بهتر است همواره کامپیوتر با آنتی‌ویروس قوی و به‌روز اسکن شود.

شاهمرادی از اردبیل – زمانی که نشانگر ماوس را روی یک فایل عکس قرار می‌دهیم، یک سری اطلاعات داخل یک کادر کوچک کرم رنگ نشان داده می‌شود. مثلا اگر عکسی را با یک موبایل یا با یک دوربین دیجیتال بگیریم، اطلاعاتی از قبیل نوع دوربین، اندازه تصویر، تاریخ و… را نشان می‌دهد. می‌خواستم بدانم برای تغییر این اطلاعات نیاز به نرم‌افزار خاصی هست یا این‌که از امکانات خود ویندوز هم می‌شود استفاده کرد؟ من تمام فتوشاپ نگارش ۱۰ را زیر و رو کردم ولی چیزی جز اطلاعات غیرقابل تغییر پیدا نکردم.
باید بدانید که برخی از اطلاعات فایل قابل تغییر نیستند و برخی از آنها نیز توسط خود دوربین برای فایل ایجاد می‌شود.
در فتوشاپ تصویر را باز کنید و از منوی File گزینه File Info را انتخاب کنید. قسمت‌هایی که قابل تغییر هستند نمایش داده می‌شوند که می‌توانید آنها را به‌دلخواه تغییر دهید. سپس تصویر را با نام دلخواه ذخیره کنید. از این پس با قرارگرفتن ماوس روی آن فایل اطلاعاتی که شما تغییر داده‌اید، نشان داده خواهند شد.
همین طور می‌توانید از نرم‌افزار Acdsee نیز برای این کار کمک بگیرید. کافی است عکس را با استفاده از این برنامه باز کنید و سپس روی عکس کلیک راست کنید و بر روی گزینه Properties کلیک کنید. در پنجره باز شده فیلدهایی برای ورود و تغییر این اطلاعات وجود دارند.

ع. س. از غروه – آیا می توانم IP فردی که با من چت می‌کند را پیدا کنم؟

بله. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از ساده‌ترین آنها را عنوان می‌کنیم. از منوی Start گزینه Run را انتخاب کرده و عبارت CMD را تایپ و تایید کنید. در خط فرمان عبارت زیر را تایپ و تایید کنید:
Netstat -n
اطلاعاتی که به شما نمایش داده می‌شود شامل وضعیت آدرس سیستم‌هایی است که با سیستم شما در ارتباطند. برای این‌که ببینید کدام IP در حال ارتباط با شماست باید قسمت Address Foreign را مشاهد کنید. در ضمن شماره پورتی که IP موردنظر از آن طریق به سیستم شما متصل است را هم می‌توانید ببینید و همچنین در قسمت State می‌توانید ببینید که IP موردنظر با سیستم شما ارتباط دارد یا نه؟

2 دیدگاه برای “پرسش و پاسخ (22)

    1. یکی از امکانات window7 جستجوگر سریع آن میباشد
      کافی است در منوی start عبارت windows component را تایپ کنید تا سریعا برنامه مورد نظر را برای شما نمایش دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *